Nevenov bicikl

Kruške i jabuke: Nikon 18-200mm G DX kontra Nikon 70-210mm AF

Od ovog posta pokrenut ćemo testove foto-opreme na principu kruške i jabuke, odnosno opreme koja nije iste vrste ili razreda. Za prvi smo izabrali dva Nikonova autofokus objektiva - univerzalni superzum 18-200mm f/3,5-5,6 VR II nasuprot telezumu 70-210 f/4.0-5,6. Očekujemo zanimljive rezultate testa dvaju objektiva koji nisu iste klase niti vrste te ih dijeli velika vremenska razlika u proizvodnji, gotovo 20 godina.

Foto test

Kako bismo usporedili ova dva zuma, iskoristili smo jedan lijepi sunčani dan i u sjenu ispod drveta parkirali nabrijani Mitsubshi lancer crvene boje. Koristili smo stativ i u rasponu od desetak minuta snimili dvadesetak fotografija s oba objektiva jednakih motiva. Izabrali smo karakteristične i krenuli u analizu. Za izoštravanje smo koristili stražnji ekran - „live view“, gdje je proces izoštravanja nešto sporiji nego kad koristimo tražilo i sustav autofokusa s 11 točaka. Fotografije nismo obrađivali već smo „jpegove“ direktno iz fotoapata postavili na stranicu. Nismo se previše trudili simulirati laboratorijske uvjete, držeći što je moguće više varijabli konstantnima, jer smatramo da to nije pravo stanje, budući da se u realnim uvjetima kvaliteta i jačina svjetla stalno mijenja, puše vjetar, u kadar nam ulaze razne distrakcije i sl. Također, nismo se bavili kromatskim aberacijama i vinjetiranjem, jer se u realnim uvjetima mogu potpuno zanemariti, a čak se u postobradi dobrim softverom mogu i anulirati. Čak smo ostavili i različite UV filtre na zumovima. Kasnije smo iste fotografije u RAW formatu, snimljene usporedo s jpeg formatom, obradili da bi pokazali snagu digitalnog procesiranja.

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Žarišna dužina 70mm/105mm; f/4,5; ekspozicija 1/320s; kompenzacija -0,3

Kod ovih slika primjećujemo da je ona snimljena sa zumom 18-200mm nešto kontrasnija i s time izgleda nešto oštrija. Zum 70-210 snimio je malo tamniju fotku iako uz nižu kompenzaciju. Međutim, originalni izrezi slika nisu jednaki – noviji zum je ulovio nešto širu sliku pa je to vjerojatno utjecalo na očitanje ekspozicije

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Žarišna dužina 56/84mm; f/4,8; eks 1/200s; kompenz -0,7

 

Izresci 100%

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 70-210

Na izrescima s fotografija veličine 100% dobro se vidi razlika u oštrini i kontrastu.

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 18-200

Ekspozicija

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 70-210. Žarišna dužina 102mm/153mm; f/5; ekspozicija 1/400s; kompenzacija -0,3

Situacija s ekspozicijom je vrlo slična gornjoj situaciji, iako je sada stariji zum ulovio nešto širu sliku, pa možemo već reći da je očito kako zum 70-210 djeluje na ekspoziciju fotoparata tako da je malo podeksponira. Detalji na fotki snimljenoj novim zumom izgledaju oštrije i kontrasnije.

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 18-200. Žarišna dužina 130mm/195mm; f/5,6; ekspozicija 1/200s; kompenzacija -0,3

Na donje dvije slike se najviše vidi razlika u podeksponiranosti i to gotovo dvije blende na istom motivu, iako udaljenost od motiva nije bila jednaka. Kod starog objektiva gotovo nema detalja u sjeni (odnosno rešetki hladnjaka motora). Ponovno novi objektiv izgleda kao da daje nešto oštrije i kontrasnije slike. To vjerojatno ipak nije neobično za očekivati jer je novi zum više prilagođen digitalnom načinu snimanja, bolje rečeno, dinamičkoj vrijednosti fotke koja je sličnija dijapozitivu nego filmu. Poasebno nas muči mušica koja je potpuno neoštra kod starog objektiva, ali je najvjerojatnije riječ o vrlo brzom pokretu koji je ostao zamućen.

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 70-210. Žarišna dužina 180mm/270mm; f/5; ekspozicija 1/640s; kompenzacija -0,7

zoom 18-200, mitsubishi lancer
Nikon 18-200. Žarišna dužina 130mm/195mm; f/5,6; ekspozicija 1/125s; kompenzacija -0,7

Kad je stari bolji od novog

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 70-210. žarišna dužina 145mm/217mm; f/4,8; ekspozicija 1/1000s; kompenzacija -0,7

zoom 18-200, mitsubishi lancer
Nikon 18-200. žarišna dužina 200mm/300mm; f/5,6; ekspozicija 1/640s; kompenzacija -0,7

Ovdje imamo zanimljivu situaciju – stari zum je bolje reproducirao boju, koja je toplija, a boja pića je prirodnija, no slika je općenito mutnija i s manje detalja. Kod novog zuma prevladava zeleni štih i općenito je „hladnija“. Nadalje, novi zum ima veću dubinsku oštrinu, a stari manju iako je riječ o manjoj žarišnoj dužini i pola blende razlike, ali udaljenost od objekta je bila različita! U ovom slučaju više nam se sviđa slika dobivena starim zumom, a i „bokeh“ je ljepši. Mit br. 7: noge su najbolji teleobjektiv.

Lov u mutnom

zoom 70-210, mitsubishi lancer
Nikon 70-210. Žarišna dužina 145mm/217mm; f/4,8; ekspozicija 1/1250s; kompenzacija -0,7

zoom 18-200, mitsubishi lancer
Nikon. 18-200. Žarišna dužina 135mm/202mm; f/5,6; ekspozicija 1/640s; kompenzacija -0,7

Drastičan primjer razlike u izoštravanju – stari objektiv čak uopće nije mogao dobiti oštru sliku,a da ne pričamo o tzv. „huntingu“. Zapravo nam uopće nije jasno kako je aparat mogao okinuti, a da slika nije bila izoštrena.

Zaključak: Snaga obrade RAW-a

Digitalno procesiranje fotografije ili prijašnje razvijanje je ponešto kontroverzna tema ako uzmemo u obzir da jedna fotografska struja smatra da je samo originalni zapis prava stvar. Nećemo sada prizivati stare dane tamnih komora i kemijske obrade fotografija da bi dokazali kako je pritisak na okidač zapravo samo pola posla. U slučaju jpeg formata taj drugi dio posla uglavnom za nas obavi čip u fotoaparatu, obrađujući digitalni zapis prema nekim svojim algoritmima – oštrina, sustav boja itd. Kad ne želimo taj dio posla prepustiti foto aparatu onda snimamo u RAW formatu, odnosno jednoj vrsti digitalnog negativa, gdje možemo sami mijenjati razne postavke, od bijelog balansa, ekspozicije, boja, oštrine itd. Stoga smo odlučili dvije fotografije s najviše razlike prema objektivima obraditi u najboljem softveru kako bismo izvukli najbolje iz njih i pokušali ih ujednačiti. Ovdje je vidljivo da je novi zum mnogo oštriji nego stari, kontrastniji ali nešto hladinijih boja. Najveća mu je prednost mnogo bolji detalji u sjeni.

zoom 70-210, mitsubishi lancer, raw file
Nikon 70-210. Obrađeni raw (NEF) file.

zoom 18-200, mitsubishi lancer, raw file
Nikon 18-200. Obrađeni raw (NEF) file.